ЩО ТАКЕ «ПОРОЖНІЙ КЕРМО» І «ПОРОЖНІЙ НУЛЬ», І ЧОМУ ЦЕ ПОГАНО

Дуже часто, читаючи тест-драйв якогось автомобіля, ви могли бачити фрази: «кермо порожненький», «машина добре стоїть на дузі, але кермо порожній», «біля керма немає чіткого нуля», «кермо порожній в околонулевой зоні» і так далі. Що вкладається в ці слова, і чому це вважається недоліком?

Що таке «порожнє кермо»?

Перед тим, як говорити про порожньому кермі, варто позначити кілька важливих нюансів рульового управління. Одним з ключових фактів в нашому випадку є те, що рульове управління в автомобілях влаштовано і налаштоване таким чином, щоб при русі повернений в будь-яку сторону кермо сам повертався в нульове положення. Головним чином це досягається за допомогою правильного кастору – кута між віссю повороту переднього колеса і вертикаллю.

Таким чином, за умови відсутності підсилювача рульового управління і правильного налаштування на своєму шляху в повороті на кермо буде передаватися певне реактивне (тобто, що протидіє) зусилля, що прагне повернути його в близьконульових положення, і чим більше буде кут повороту керма і передніх коліс, тим вище буде це зусилля. Ця взаємодія і називається зворотним зв’язком – тобто, інформацією, яку колеса передають назад на кермо.

Говорячи про реактивному зусиллі і повернення коліс у нульове положення варто згадати ще кілька важливих нюансів. По-перше, крім безпосередньо реактивного зусилля на кермо передаються і інші дані – про початок ковзання коліс, бічного відведення, колійності та інших нюансах дорожнього полотна і поведінки машини. По-друге, повертає і реактивне зусилля збігаються тільки при нормальних умовах, коли автомобіль рухається з нормальною швидкістю по однорідній покриттю з нормальним зчепленням. Наприклад, при занесенні, знесення, русі по поверхні з неоднорідним зчепленням і інші відхилення від норми зусилля на кермі не повертатиме його в нульове положення, а буде говорити про ефективність управління машиною, ступеня зчеплення коліс та інших нюансах дорожньої ситуації – тобто, воно буде реактивним, але не буде повертає.

Підсилювачі рульового управління не тільки зменшують зусилля, необхідне для повороту керма, а й знижують рівень зворотного зв’язку. Електричні підсилювачі схильні до цього більшою мірою, ніж гідравлічні. Таким чином, при певній налаштування рульового управління автомобіля зворотний зв’язок в повороті може відчуватися настільки слабо, що у водія пропаде відчуття чіткого зв’язку керма з колесами – саме це і називається «порожнім кермом».

Порожнє кермо поганий саме тим, що не дає повноцінної зворотного зв’язку – для недосвідченого водія це, наприклад, загрожує нерозумінням того, на який саме кут повернені колеса в певний момент, що може привести до надмірних рухів кермом і заносу.

Варто відзначити, що якщо автомобіль не оснащений підсилювачем рульового управління, а відчуття при русі говорять про деяку порожнечі керма, це може говорити про підвищені люфт в рульовому механізмі або його несправності. Крім того, чинний Перелік несправностей і умов, при яких забороняється експлуатація транспортних засобів, забороняє експлуатацію автомобілів, сумарний люфт у рульовому управлінні яких перевищує 10 градусів.

Дуже часто, читаючи тест-драйв якогось автомобіля, ви могли бачити фрази: «кермо порожненький», «машина добре стоїть на дузі, але кермо порожній

Що таке «нуль»?

Перед тим, як почати розбиратися, що таке «порожній нуль», варто зрозуміти, що таке «нуль» взагалі. Під поняттям «нуля» розуміють такий стан рульового колеса, коли передні керуючі колеса стоять прямо, забезпечуючи стабільний рух по прямій. При нормальній регулюванню кермо в такому випадку теж буде перебувати в симетричному прямому положенні.

У спортивних автомобілях в центрі верхньої частини обода рульового колеса навіть роблять спеціальну позначку, іноді дубльовані з відміткою на нерухомої частини інтер’єру – як правило, на передній панелі. Це дозволяє більш чітко відслідковувати положення керма і його відхилення від нульової точки.

Що таке «порожній нуль»?

Тепер, розуміючи, що таке «порожній кермо» і що таке «нуль», нескладно розібратися в тому, що таке «порожній нуль». Це така настройка рульового управління, при якій водієві складно відстежити нульове положення рульового колеса і положення коліс, необхідне для прямолінійного руху, що призводить до необхідності постійного підрулення при русі по прямій.

«Порожній нуль» незручний як при спокійній їзді, вимагаючи від водія постійної уваги і рухів для збереження прямолінійною траєкторії руху, так і при активній їзді, оскільки на високих швидкостях відгук на поворот рульового колеса може виявитися куди більш різким і привести до втрати заданої траєкторії, заносу або втрати керування.

Варто відзначити, що «порожній нуль» також може говорити про підвищені люфт в рульовому механізмі і його несправності. Усе про авто

Leave a Comment